....

.

.
.




BATAK RABIT - Gigitan haiwan kecil pada tahun lalu menyebabkan seorang lelaki hilang sebelah kaki dan kini hanya mampu mengharap ada sinar baru menanti dengan pemberian kaki palsu.

Abu Bakar Zakaria, 50, berkata, sebelum ini, dia adalah insan biasa namun satu kejadian hitam yang berlaku pada tahun lalu dipercayai digigit tikus ketika sedang tidur meranapkan segalanya.

Menurutnya, dia hanya sedar akan kakinya digigit tikus pada keesokan harinya apabila terlihat luka pada ibu jarinya selain merasai sedikit pedih.

“Keengganan saya untuk ke hospital mendapatkan rawatan mengundang padah apabila selepas beberapa hari kemudian daging pada kaki ini mulai membengkak seterusnya membusuk.

“Melihat keadaan kaki yang semakin parah, saya dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan namun, doktor memberitahu kaki saya terpaksa dipotong untuk memastikan luka itu tidak merebak,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di rumahnya di Taman Karetina, di sini.

Abu Bakar berkata, dia tidak menyangka gigitan seekor haiwan kecil itu menyebabkannya kehilangan sebelah kaki sehingga menyukarkan pergerakan.

“Kini urusan harian saya terpaksa dibantu oleh isteri dan anak-anak.

:“Saya mengharap bulan Syawal ini akan ada sinar baru kepada kami sekeluarga dengan pemberian kaki palsu oleh pihak berkenaan,” katanya.

Menurutnya, sebelum ini, dia bekerja sebagai pemandu namun terpaksa berhenti bekerja selepas diserang angin ahmar pada 2007.

“Kini pendapatan keluarga hanya bergantung kepada duit pencen yang diterima setiap bulan.

“Duit pencen ini tidak cukup memandangkan masih ada anak yang bersekolah selain memerlukan perbelanjaan besar,” katanya.

Katanya, diharap pihak berkenaan dapat menghulurkan bantuan kewangan selain kaki palsu untuk memudahkan pergerakan.

Hadir sama melawat, Pengerusi Gerakan Belia 4B, Saiful Adli Arshad.

Sementara itu, Ketua Kampung Batak Rabit, Mohd Ramli Mohd Nin berkata, pihaknya telah mengemukakan surat permohonan bantuan kepada pihak berkenaan.

“Baru-baru ini, pihak Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah (PKMD) Hilir Perak telah turun padang bagi melihat sendiri keadaan Abu Bakar .

“Sehingga kini, pihaknya tidak mendapat apa-apa respons daripada pihak PKMD dan mengharapkan ada jawapan dapat diberikan oleh mereka dalam tempoh terdekat,” katanya-sumber sinar harian.

Categories: