....

.

.
.




KUALA LUMPUR::Awas..kegiatan menyimbah asid pada kaum wanita makin menjadi-jadi kini. Malah ramai mangsa yang yang mengalaminya kini menjadi trauma untuk keluar rumah.
Kejadian berlaku di beberapa tempat seperti di Sentul, Titiwangsa serta Brickfield ini amat menakutkan kaum wanita keseluruhannya terutama yang suka berjalan keseorangan dan tanpa berteman.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, siasatan mendapati kebanyakan wanita yang menjadi mangsa diserang semasa bersendirian atau berjalan di laluan tidak sesak menuju ke kawasan letak kereta atau stesen transit aliran ringan (LRT).

"Lokasi yang kerap menjadi sasaran suspek adalah di tepi jalan sekitar kawasan sekolah, tempat letak kereta, stesen LRT dan pondok menunggu bas.

"Polis kini meningkatkan pemantauan dan pemeriksaan di tempat-tempat tersebut dan tidak teragak-agak mengambil tindakan undang-undang mendakwa suspek di mahkamah jika ditangkap," katanya di sini hari ini.

Chin Wah berkata, perbuatan tersebut dikesan aktif mulai Februari hingga 27 Mac lalu apabila 18 kes dilaporkan berlaku dalam tempoh tersebut.

Katanya, kejadian yang reda seketika selepas 27 Mac lalu, didapati berulang kembali pada 6 dan 7 Mei lalu dengan masing-masing dua kes dilaporkan di daerah Sentul dan Dang Wangi.

"Kebanyakan mangsa adalah kalangan wanita yang dalam perjalanan pergi dan pulang bekerja tetapi terdapat juga serangan berhampiran sekolah di sekitar Bangsar dan Brickfields.

"Suspek dipercayai seorang atau dua lelaki berketurunan India bermotosikal yang akan datang dari arah belakang mangsa sebelum bertindak menyimbah sejenis cecair dipercayai 'Alkaline-based' atau 'Oxidizing Agent' ke arah muka atau badan mangsa," katanya di sini hari ini.


CARA ELAK BAHAYA ASID

KUALA LUMPUR: Orang ramai kaum wanita diminta lebih berwaspada ekoran berpuluh-puluh kejadian disimbah asid oleh lelaki yang tidak dikenali akhir-akhir ini.

Beberapa pihak yang dihubungi wartawan Media Terkini mengesyorkan berbagai langkah berjaga-jaga bagi menghadapi kemungkinan terkena simbahan asid tersebut. Paling penting , menurut mereka,kaum wanita dinasihatkan tidak bergerak sendirian yang kemungkinan boleh menyebabkan menjadi mangsa lelaki tidak bertanggungjawab ini.

Seorang guru pesilat yang enggan disiarkan nama mengesyorkan agar kalangan wanita 'mencari' pendinding' diri dari terus menjadi mangsa seumpama ini.

"Pak Ngah nasihatkan kaum wanita kalau boleh cuba dapatkan satu kayu yang dipanggil Teras Kelor atau lebih dikenali dengan nama Kayu Gemunggal. Mengikut amalan orang dulu-dulu terutama guru silat, Kayu Gemunggal ini bersifat semulajadi. Tak perlu jampi serapah atau menyimpan khadam. Walau siapa pun yang memakainya boleh mengelakkan diri dari terkena benda-benda bahaya seperti serangan ular berbisa serta asid,"tegasnya.

Menurut Pak Ngah lagi, Kayu Gemunggal ini sememangnya sudah digunakan sejak turun temurun lagi. Malah kehebatannya boleh diuji serta merta menggunakan asid merbahaya seperti cuka getah.

Sementara itu Naib Presiden Persatuan Bomoh Bumiputera Malaysia (Putrabumi) Encik Mohamad Azhar turut mengakui bahawa Kayu Gemunggal elok disimpan atau dipakai oleh setiap suri rumah.

"Kayu Gemunggal ini bukanlah satu benda yang kita kena jampi setiap hari atau perlu bersintuk limau, cuma pakai sahaja dalam bentuk cincin. InsyaAllah..ianya dapat melindungi diri dari bahaya simpahan asid," ujar Mohamad Azhar.

Menurut Mohamad Azhar lagi,Kayu Gemunggal ini selain bagus untuk mengelakkan simbahan asid serta patukan ular berbisa, ia juga sangat bagus untuk diletakkan di dalam rumah bagi mengelakkan kecurian, ilmu sihir dan sebagainya lagi. Jadi, sangat elok ianya dimiliki oleh setiap orang, jelas mohamad Azhar yang juga memiliki Kayu Gemunggal tersebut yang dipakainya sejak dahulu lagi.
"Paling penting niat kena betul. Jangan percaya berlebihan nanti boleh jadi syirik. Semuanya adalah kuasa Allah. Kita cuma ikhtiar sahaja," terang Mohamad Azhar lagi.

Sementara itu ramai yang tertanya-tanya di manakah boleh didapati Kayu Gemunggal ini. Bagi yang berminat, bolehlah menghubungi Encik rosdi di talian 019-2244707.

Categories: